Biografie
Considerat unul dintre cei mai importanți duhovnici ai Ortodoxiei, părintele Arsenie Papacioc s-a născut în 1914 ca al șaptelea copil al părinților Vasile și Stanca. Casa părintească se afla în satul Misleanu, comuna Perieți din județul Ialomița. Numele civil al părintelui Arsenie a fost Anghel. De mic, Anghel dovedește o memorie bogată și o vie inteligență, de multe ori fiind premiant cu coroană. Membru în cercul literar constituit în jurul revistei „Vraja”, tânărul Anghel Papacioc are aptitudini atât intelectuale, cât și fizice. La întrecerile interșcolare, organizate în București, obține locul I la viteză și locul II la sărituri. După vârsta de douăzeci de ani, Anghel, care avea o evlavie deosebită, a avut intenția de a intra ca frate la Mănăstirea Frăsinei din Vâlcea. Starețul mănăstirii, părintele Simeon, l-a refuzat spunându-i: „Nu te pot primi, frate. Te văd că ești nițel mai învățat și nu te pot pune la boi. Ce o să zică frații? Pe acesta îl ții la cancelarie și pe noi ne pui la greu?“.[4]Nu a renunțat la gândul său și a mers la Mănăstirea Cozia, unde a fost primit în obștea monahilor. Tot acolo primește ascultarea de paraclisier și predă educația civică elevilor. Deoarece vorbea copiilor despre Iisus Hristos, comuniștii din Râmnicu Vâlcea i-au interzis să mai propovăduiască celor mici învățătura creștină. A fost nevoit să părăsească mănăstirea și s-a retras la o moșie pe care călugării de la Cozia o aveau aproape de Caracal. Acolo a rămas un an și jumătate, de unde a fost luat de părintele Gherasim Iscu, starețul Mănăstirii Tismana. Acesta l-a ascuns la Ciclovina. Mitropolitul de atunci al Olteniei, Firmilian, a aflat însă de cel care stătea la Cioclovina și i-a propus postul de spiritual al Seminarului Teologic. Securitatea însă nu a aprobat acest gest al mitropolitului și fratele Anghel a ajuns la Mănăstirea Sihăstria. Acolo a fost călugărit, la slujbă participând părintele Sofian Boghiu, părintele Benedict Ghiuș, iar naș de călugărie a fost părintele Petroniu Tănase. După ce a primit preoția, părintele Arsenie a fost numit spiritual la Seminarul Monahal de la Neamț. A urmat mutarea la Mănăstirea Slatina, unde a fost egumen. De aici a fost arestat și dus la Suceava, ținut în anchetă nouăzeci de zile, bătut și chinuit pentru acuzații fără nici un suport real. După ani de detenție, de interminabile anchete și deplasări de la un penitenciar la altul, de la Vaslui, unde era un lagăr de muncă forțată, la temuta închisoare de la Aiud, părintele a fost eliberat și i s-a permis să slujească la o parohie din Ardeal. De aici, a ajuns, în 1976, la Mănăstirea Sfânta Maria - Techirghiol, unde poate fi întâlnit și astăzi.[4]
Parintele Arsenie Papacioc - marturie despre sine
- As dori  sa ne spuneti daca va amintiti anumite crampeie din copilaria sau din tineretea  cuviosiei voastre?
Am fost al saptelea  copil la parinti, nascut in 1914, la 15 august, comuna Perieti, satul Misleanu,  judetul Ialomita. Parintii se numeau Vasile si Stanca. Tata a fost agent sanitar  peste sase sate si a contribuit masiv la constructia Bisericii din sat.
Ma cheama Papacioc.  Pentru ca tatal bunicului meu a fost preot in Macedonia, in nordul Greciei. Si  de aici vine numele. Era aroman si i s-a spus: "Popa cu cioc" -Papacioc. Dar la  origine ne chema Albu. Si bunicul meu a venit cu mii de oi din Macedonia si s-a  instalat pe Ialomita, unde era campie. Satele erau rare... Si am intrebat eu, am  "sondat" eu - ca nu l-am apucat, cam cate oi avea. L-ar fi intrebat un boieras  de pe-acolo, din Ialomita: "Domnule -Mircea il chema - Papacioc, primeste si  oile mele in cardurile matale!", "Dar cate oi ai?", "Am saptezeci!" ,"Eu numai  caini am saptezeci!". Si dupa asta am aflat cate oi avea!
Aveam cinci-sase  ani si m-a batut un baiat. Era un obicei prost pe acolo, cand se intalneau  copiii din satele vecine sa se ia la bataie. Pe mine m-a prins la marginea  padurii si cu o crenguta de salcam cu ghimpi mi-a facut picioarele numai sange,  fiindca eram in pantaloni scurti. Tatal meu avea o autoritate peste sase sate,  ca era agent sanitar. Si am zis: Nu-i spun lui taticu', ca-1 bate si nu-I place  lui Dumnezeu. Mai bine sa rabd. Va inchipuiti ce am fost in stare sa gandesc la  o varsta, cand un sentiment de razbunare e intr-o stare mai intensa la copii.  Nu-i vorba de rezultatul unei educatii, pe care de fapt am avut ocazia sa mi-o  completez in inchisori, manastiri!
Eram elev la scoala  primara, clasa I, unde am luat premiu si mi-au pus coroana pe cap. Cu ocazia  aceasta am memorat o poezie pe care o invatasem de la o sora de-a  mea
mai mare:
"Floricica  frumusica, cine-ti dete viata oare? Si culori stralucitoare? Cel ce-ti dete tie,  tot El imi dete si mie, El e Tatal tau si-al meu si Se cheama Dumnezeu!"
Apoi o intrebam pe  mama mea, cand dadea oaia din picior inainte de culcare: De ce da din picior?  Iar mama-mi zicea: "Se-nchina, mama...!" Vasazica, eu de ce sa nu ma-nchin?!
Problema care se  pune este ca in fiecare zi sa putem cuceri Vesnicia. Acesta este idealul. A avea  cineva gandul sa ajunga ceva in viata - profesor, etc, e un scop omenesc, nu un  ideal. Idealul este sa slujesti la ce e mai inalt posibil. Daca tu nu stii ca  slujesti lui Dumnezeu, Care e Vesnic, ai sa te impotmolesti. Trebuie sa fii  atent: "stai, ca asta nu tine de Vesnicie, deci nu o fac!"
Pana la varsta de  douazeci de ani am facut si sport. La data aceea am fost primul la intreceri  interscolare la viteza si  al  doilea   la sarituri,  care s-au  desfasurat in Bucuresti.  invatam si faceam miscare, foarte mult mi-a  ajutat! intr-un meci de fotbal am sarit peste un jucator, nu mai puteam sa-l  ocolesc, eram in viteza mare, si cum eram blond, gazetele m-au numit: Pantera  blonda. Intr-o zi, la antrenament, am tras puternic cu mingea si am lovit din  greseala, in cap, o fata care nu avea ce cauta pe teren. Am simtit nevoia sa ma  duc sa-mi cer scuze. Am apreciat varsta ei cam la 14-15 ani. Zice:"Domnule  Pantera blonda!" Zic: "Nu ma cheama asa.    Ma cheama Anghel Papacioc!" Dar ea: "Asa-i ca acum ma numesc si eu  sportiva?" Eu mi-am dat seama de naivitatea ei cand a zis asa. "Nu! Deocamdata  esti numai lovita !" I-am zis: "Du-te, fetito si roaga-te la Maica Domnului!" Si  am insistat sa se roage la Maica Domnului, lucru pe care-l faceam si eu la  vestiar. N-am mai vazut-o de atunci. Dupa saptezeci de ani m-am trezit cu o  doamna    batrana    cu     doua    stranepoate    de     mana    la Techirghiol: "Parinte,  eu sunt fata pe care ati     lovit-o cu  mingea in cap! Parinte, m-am rugat la Maica Domnului si m-a ajutat, asa cum  m-ati povatuit, si am reusit in toate!" .
- Am aflat  ca ati avut un frate care a murit impuscat...
Acel om, care l-a  impuscat pe fratele meu, mi-a cazut, cum se spune, "in mana...", aveam o functie  mare. Si puteam, pur si simplu, sa-l omor si eu... . Iar celui care-1 impuscase  pe fratele meu i-am trimis vorba: "Eu iti pun paza la poarta! Cu nici un chip  n-ai sa patesti nimic!"... Care mi-a fost puterea...? Am zis asa: daca eu ma  razbun, Cerul nu mai e dator la mine, dar nici fratele meu nu mai e dator la  mine... Si a murit el, dupa ani de zile, de chinuri de constiinta...
Daca nu te razbuni,  ramane Dumnezeu dator la tine. La El este toata razbunarea. Razbunarea nu te  rezolva, din contra, dupa ce te-ai razbunat, ramai mai departe dator la Dumnezeu  foarte mult, dar asa ramane Dumnezeu dator la tine, ca sa ma exprim in forma  asta noua de a prezenta lucrurile. Chiar daca n-ar fi datoria de a implini  porunca iubirii, ca trebuie sa iubim si pe vrajmasi si pe raufacatori, totusi,  ca strategie, lucrarea diavolului e foarte primejdioasa, de a te acuza foarte  puternic fara sa-ti dea ragaz de explicatii: "ai dat om la moarte!" Si nu puteai  sa-i spui ca n-ai dat om la moarte, deoarece cu dracul nu poti sa ai explicatii,  pentru ca el ia faptul asa cum e. Si atunci trebuie sa tii cont tot de porunca  iubirii, ca sa poti sa-l tai pe acest drac! Dar ai voie sa te aperi de  raufacatori, ca spune Mantuitorul: "Daca ai sti cand vine furul, nu l-ai lasa  sa-ti sparga casa!" si sigur ca te vei lupta cu el, nu o sa stai numai cu  mainile intinse sa nu-i dai loc, ca el da peste tine. Sigur ca trebuie sa te  aperi si din toata treaba asta el poate sa iasa ranit. Deci este voie sa te  aperi cu orice chip!
- Din  perioada detentiei va amintiti vreun episod care ar parea mai  paradoxal?
Ne-au luat cu  trenul de la Brasov dupa terminarea anchetei si ne-au dus la Vaslui, la munca  fortata. Dupa ce am coborat in gara, cativa ne-am dus dupa apa, eu m-am razletit  mai mult. Intre timp, a venit un camion si i-a imbarcat pe detinuti, ducandu-i  in partea cealalta a orasului, unde era lagarul de munca. Eu m-am trezit singur  in gara cu lanturile pe picioare. Am tras o spaima cumplita fiindca mi-era teama  sa nu fiu acuzat de tentative de dezertare. Niciodata nu m-am speriat de  libertate ca atunci. Am iesit repede din gara si am luat-o direct pe centrul  soselei care traversa orasul, in vazul tuturora, purtandu-mi lanturile cat mai  la vedere, ca sa nu fiu intalnit ascuns printre oameni si sa fiu acuzat ca am  vrut sa scap. Lumea se mira si-si facea cruce, dar eu imi vedeam de drum. De  atunci imi aduc aminte de Vaslui ca de cel mai lung oras din tara, cu o singura  strada interminabila la capatul careia am ajuns dupa un mars fortat si drept,  iar colegii, cand m-au vazut, saltau de bucurie ca m-au recuperat, m-au tinut pe  brate ca sa-mi taie fierarul niturile de la lanturi, pentru a iesi la  munca!
- In ce fel  ati facut primii pasii in viata monahala?
Cand a fost sa plec  la manastire, acum vreo cincizeci de ani, au vrut sa ma opreasca foarte multi  insi, chiar unul din cei  cu nume mare,  ministru al Cultelor pe atunci, spunandu-mi ca in manastire sunt caderi si  decaderi de tot felul. Dar eu   i-am  raspuns ca ma duc la manastire pentru Hristos. Nu ma intereseaza ce este acolo,  ci invatatura lui Hristos: "Cel ce iubeste pe tata ori pe mama mai mult decat pe  Mine, nu este vrednic de Mine;cel ce iubeste pe fiu ori pe fiica mai mult decat  pe Mine, nu este vrednic de Mine. Si cel ce nu-si ia crucea si nu-Mi urmeaza  Mie, nu este vrednic de Mine!".  Si m-am  intalnit cu ei dupa zeci de ani. Si m-au intrebat: "Ce ai vazut acolo?", "Ce ati  spus voi am gasit, dar nu credeam sa gasesc si sfinti! Am gasit si sfinti!"
Am avut un inceput  calugaresc foarte prigonit. Am avut intentia sa merg la Manastirea Frasinei,  care avea un metoc in Ramnicu Valcea. Acolo l-am intalnit pe Staretul  manastirii. Nu vazusem manastire in viata mea si am auzit si eu de Frasinei. N-a  fost Dumnezeu absent, dar trebuia sa fii dibaci sa intelegi prezenta Lui. Eram  in tren la clasa a IV-a, in vagoane unde se transportau si animale. In vagon, un  grup de tineri canta cantece religioase. Eram atat de fericit si ziceam in  sinea mea:   "Uite,  ingerii cum  imi canta!" Acolo in tren am intalnit un  colportor care cunostea toate manastirile. Era ingerul pazitor pentru mine, care  eram un strain. El m-a condus la metocul manastirii Frasinei. Batranul Simeon,  staretul Manastirii Frasinei,    mi-a  zis: "Nu te primesc, frate. Te vad ca esti nitel mai invatat si nu te pot pune  la boi. Si atunci ce-o sa zica fratii: pe acesta il tii la cancelarie, iar pe  noi ne pui la greu!" Staretul a gresit in aprecierea lui, insa nici eu nu puteam  sa-i dovedesc nebunia mea pentru Hristos. Pentru ca atunci sa pleci la  manastire, daca ai biruit in lume, sa te ia in primire ca pe o sluga, ca pe un  rob - asta inseamna ca tu ai ajuns la un grad de mare daruire, de nebunie - sa  stii sa existi fara "eul" din tine. Altfel nu rezisti. De acolo de la metoc am  plecat la Manastirea Cozia, era iarna, vecernia se tinea in trapeza. M-am dus  mai intai in Biserica sa ma inchin, intentionand sa pasesc spre icoana  Mantuitorului, dar m-am oprit in fata icoanei Maicii Domnului si am zis:"Ma va duce Maica  Domnului si la Mantuitorul!" M-au pus sa citesc catisma de la Vecernie. Si am  inceput sa citesc, am citit. Intre timp m-a interpelat un Parinte, Ghervasie:  "Asculta, Frate Anghele! De unde stii sa citesti?", pentru ca el nu stia carte.  "Eu asa m-am nascut, Parinte. Nu stiu de cand!" M-am umplut de un mare folos. Si  am stat de vorba cu un domn, mult mai tarziu, care dorea sa faca niste manastiri  dupa placul lui, nu dupa Traditia Ortodoxa, pe care au inteles-o foarte putini  si i-am spus intamplarea cu Ghervasie: "Domnule, uite cine a tinut monahismul,  un nestiutor de carte, care era un mare traitor in inima lui si traia monahismul  intreg prin el!" Si acum il pomenesc pe Ghervasie, ca un mare exemplu care mi  s-a dat, deci ca pe un mare invatat. Pe mine ma interesa sa intru intr-o  permanenta legatura cu Dumnezeu.
Dupa ce am intrat  in monahism, m-am simtit foarte mic si neinsemnat, dar incurajat puternic de  importanta tainei acestei daruiri. Imensa valoare a focului nasterii din nou,  intr-o silueta smerita a fiintei tale, lucru care in lume nu se poate trai si  cunoaste, pentru ca nu exista Crucea de Aur a Taierii Voii. Aici ies la iveala  multele neputinte din om si asa simti nevoia sa te umilesti, fermentul cel mai  important pentru  formarea  personalitatii  duhovnicesti  a omului nou, Calugarul - si cu darul lui  Dumnezeu se ascute mintea si se smereste inima si nu stii de unde cunosti  lucruri ascunse tie pana acum. Aici stii, ca omul smerit nu se vede niciodata  smerit si fiecare are o masura de umilinta, care nu-i altceva decat o grozava  arma de aparare impotriva duhurilor rele, ca este lucrarea darurilor date cu  placere de mana Stapanului tau. Se descopera la nesfarsit posibilitati de viata  curata si un fel de a fi prezent cu sufletul si de a simti asa cum spune  Fericitul Augustin ca "Dumnezeu vrea sa-ti daruiasca mai multe bunatati decat  ceri tu!" si esti indemnat spre o mare nadejde si cum spune Solomon: "Cine a  nadajduit spre Domnul nu s-a rusinat!". Dar cea mai mare multumire o am catre  nemarginita bunatate a lui Dumnezeu, ca ne-a dat de am cunoscut mijlocitoare pe  Maica  Domnului,  aparatoarea   desavarsita a  vinovatilor. Spre a  ne schimba viata ne trebuie numai o vointa tare si o incredere     mare     in    mila    Maicii      Domnului     si      a atotputernicului ei ajutor. in manastire mi-am aprins sufletul de  bucurie,   daruindu-ma rugaciunilor Maicii   Domnului, apararea neajunsa a noastra a celor slabi.
M-au numit  paraclisier inca din primele zile. Acolo era o candela "neadormita" la Maica  Domnului. Era mare criza de ulei, nu erau sosele si nu aveam ulei... Dimineata,  cand deschideam usa de la Biserica si ma uitam daca mai arde candela... si cand  vedeam ca arde, mergeam in genunchi de la usa de afara pana la candela, de  bucurie ca nu s-a stins... nu-mi dadeau ulei si candela ardea noaptea si ziua...  era lucrarea Maicii Domnului.
La manastire se  vine cu-n dor mare, cum se spune -o nebunie pentru Hristos, de a te rastigni pentru El, de a  suferi ocara, lovirea, prigonirea infrangerii marelui dusman, orgoliul, si se  pazeste si se incearca sincer spre marea nadajduitoare a mantuirii, smerita  smerenie si vei simti adevarata    libertate dorind sa-i iubesti cu adevarat pe toti.
Adica sa primesti  umilinta, spinii coroanei Lui, cuiele, sulita si moartea pentru El. Nu este  vorba de un dor omenesc, ca nu traim prin vedere, ci prin simtire. Este vorba de  un dor de cruce si cruce inseamna sa duci ce nu-ti convine, cu drag, nu silit.  Dorul acesta de a te rastigni pentru Hristos, gandindu-te ca a fost palmuit si  insangerat. Cum ti-ar fi fost tie daca ai fi vazut scenele acestea? Ai fi fost  nepasator? Faceai ceva in favoarea Rastignitului, ca sa-I usurezi suferintele?  Iata, poti face acum... Asa iti vei usura patimile grozave si vei fi candva si  undeva un mic mantuitor. Cand auzi ca-i pe viata si pe moarte, asta te sperie.  Nu te gandesti ca in fond traiesti foarte bine, ai mancare la timp, ai somn la  timp, dar ai venit la manastire sa fii mai mult sufletesc decat trupesc si mi se  pare ca pe undeva o ducem mai mult trupeste, cum ne convine. Totul e sa faci ce  nu-ti convine, pentru ca daca ai renuntat la tine in tot felul, in masura aceea  vine Dumnezeu la tine. Sa nu se insele cineva ca se poate si altfel. Deci,  dusmanul numarul unu in calea progresului tau duhovnicesc esti tu - renunta la  tine! Te-ai lepadat de lume, ai intrat in manastire, dar leapada-te si de tine,  frate, de mandria si de pretentiile tale. Scopul venirii la manastire nu este sa  fac o legatura administrativa simpla sau falsa intre cel mai mare si mine. N-ar  avea nici un scop duhovnicesc, ar fi o adunatura cu scopuri materiale si n-ar  forma pe nimeni in sens de ridicare in sus cu harul lui Dumnezeu. Si ne smerim  si pentru neamurile noastre. Sa va ganditi la lucrul acesta cand aveti ocazia sa  va smeriti, ca o faceti si pentru fiecare din rudele voastre.
In ceea ce priveste  relatiile intre vietuitori exista psihologic o dorinta la cate unul sa nu-l lase  pe celalalt sa se ridice, doreste sa ramana la nivelul lui. Isi gaseste scuze in  greselile celuilalt, se accepta in defecte unul pe altul si se imprietenesc -  greseala mare. Tu ai o particularitate a ta, de ce   te-ai    nivelat   cu   acela    care   iti   da    motive   sa   te indreptatesti? Mergi dupa harul pe care-l  ai tu. Daca poti, sa-i strecori si lui ceva, sa se imbunatateasca ...in tot  cazul, daca nu poti, fii linistit ca ai nadejde de mantuire.
M-au intrebat la un  interviu de ce m-am facut calugar? "M-am facut calugar sa ma iau la lupta cu  Dumnezeu si sa-L birui".
E foarte  indrazneata afirmatia... In Vechiul Testament se spune despre Iacov care se  lupta cu Dumnezeu - si L-a biruit. Ce inseamna?
Omul este creat  dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu. Omul este singura  veriga de legatura intre Creator si creatie. I s-a incredintat marea raspundere  sa raspunda de soarta creatiei. Daca am afirmat ca ma iau la lupta cu Dumnezeu,  n-am folosit o figura de stil... Noi, cei care am venit la manastire, am  implinit cuvintele Sfintei Scripturi. Sfantul Vasile cel Mare spune: "Care-i cuvantul cel mai  de varf al Sfintei Scripturi sa-l pot ajunge?" si-1 remarca Mantuitorul cand  spune tanarului bogat: "Vrei sa fii desavarsit? Lasa-ti toate si vino dupa  Mine!". Ai lasat toate, te-ai lepadat de lume, dar acum trebuie sa te lepezi si  de tine! Omul in societate isi sustine voia sa poata rezolva problemele ce  apar... in manastire trebuie sa ne taiem voia libera, deci cu cine te lupti? Cu  Creatorul vointei libere! Teoretic e usor, dar practic?... Tot ce se spune  despre om, ca poate sa se indumnezeiasca dupa har, eu am incercat si am vazut ca  se poate. Unde ma gasesc, ma gasesc ca un om neputincios, dar sunt pe  drum...A-ti taia voia inseamna sa te pierzi in ceea ce ai fost ca personalitate  in lume si sa te regasesti in ceea ce este ingerul - de aceea ne numim cin  ingeresc.
Si sfaturile mele  pentru o serie intreaga de fii duhovnicesti care vin aproape zilnic sa-mi spuna  ca vor sa plece la manastire sunt: nu te duci la manastire ca sa gasesti  manastire, sa faci tu manastire! Prin felul de a asculta, prin staruinta de a-ti  taia voia, prin maniera de a sti sa fii cuminte, tu faci manastire...Efortul de  a-ti pastra curatia si saracia nu este atat de grozav, desi nu este usor pentru  ca nu este vorba de a renunta tu singur; este vorba de atacurile dracesti cu  mare ravna si mare "fierbinteala" si cu mare unitate cu draci sa te puna in  situatia de a calca voturile calugaresti.
Taierea voii  caracterizeaza varful Sfintei Scripturi care spune:"Vrei sa fii desavarsit?" -  desavarsirea o da tocmai aceasta taiere a voii, care este extraordinar de mare  lucru.
M-au numit profesor  de educatie la manastirea Turnu. Si am anuntat subiectul pentru un an de zile la  elevi: Despre Iisus Hristos. Dupa un trimestru au venit comunistii din  Ramnicu-Valcea sa-mi schimbe subiectul sa nu mai predau pe Hristos, sa predau  ALRUS, adica pe dracul. Si eu zic: "Cum? Nu se poate! Toata viata mea am luptat  impotriva dracului si acum sa colaborez?" N-am primit. Cu nici un chip. Mi-am  dat demisia. Staretul meu, Ghermano, era si el profesor, tot de educatie, dar la  alte clase. Si el a primit sa colaboreze cu comunistii. Eram un baiat  disciplinat, cand va zic "Staretul meu", va zic ca de un om mare, ca era  staretul meu. Am fost sincer cu plecarea la manastire. Mi-am dat demisia de la  Scoala. Nu mi-au primit-o. Mi-am dat a doua demisie. Nu mi-au primit-o. Imi dau  a treia demisie, si nici nu ma mai intereseaza ca o primiti sau nu o primiti. Si  nu m-am mai dus. Cu nici un chip. Pur si simplu Staretul m-a chinuit. M-a mutat  din chilia unde eram cu fratii; sub cerdacul lui Mircea la Cozia, acolo unde  pietrele erau mucezite din cauza Oltului, ca batea in ele. Eram fericit, va rog  sa ma credeti. Dar eram si hotarat: "daca ma da afara ma duc in alta manastire,  dar nu plec de voia mea!" Era o  mosie  de  300   ha  pe care erau  proprietare sase manastiri, printre care si  Cozia, si se    situa la 2 km de Caracal  in comuna Comanca.
Acolo trimiteau  lunar cate un frate din manastire sa supravegheze mosia cu oamenii de la  celelalte. in sfarsit, Staretul, ca sa scape de mine, el, care la inceput ma  declarase un inger, acum eram un drac, m-a trimis acolo si m-am dus cu mare  placere. in sfarsit, niste lucruri mi s-au intamplat acolo! Daca eu n-aveam in  viata mea si astfel de intamplari... o frumusete de lucruri... dar cu suferinta!  Fara jertfa nu se poate face nimic!
...M-am intalnit cu  Parintele Gherontie Balan care mi-a sugerat sa caut sa ajung la Sihastria la  Parintele Cleopa. M-am folosit de Parintele Cleopa dintr-un inceput, cand l-am  vazut ca slujeste la Sfanta Liturghie incaltat in opinci ... eu, care doream o  viata retrasa de modernism... De asemenea l-am apreciat intotdeauna pe Parintele Paisie Olaru. A fost foarte asezat, a fost un  mare duhovnic. Zic mare, pentru ca avea o mare dreapta judecata. Nu se grabea sa  se repeada la canoane, cand era vorba de marturisire. Avea o cumpanire  sanatoasa. Nu se grabea sa respecte un duh al locului, care era foarte aspru in  canonisiri. Cumpanea personal dupa om, dupa pocainta, dupa intensitatea inimii.  Nu e vorba de a aplica canoanele asa cum sunt. Ele au elasticitatea lor. Chiar  Sf. Vasile cel Mare in canonul 74, da aceasta    libertate   duhovnicului,   sa    aprecieze   personal penitenta  care trebuie aplicata celor care se spovedesc. Nu-1 interesa marturisirea in  sine, canonisirea in sine, ci salvarea fiintei omenesti. Caci zice Sf. Ioan Gura  de Aur: "Ani vrei sa-i dai? Nu! Vindeca-i rana!"Acesta este scopul. Sa-l ajuti  sa se mantuiasca pentru ca Hristos, daca este vorba, nu a venit sa anihileze  fiinta omeneasca, ci a venit sa o transfigureze. Nu se pune problema unei  chinuiri pentru mantuire, ci a unei stari de prezenta continua, intr-o cautare a  lui Dumnezeu cu inima...
Prin urmare, pe  Parintele Paisie il caracteriza o foarte mare dreapta judecata si mai ales, il  caracteriza iubirea fiilor duhovnicesti, cu care se identifica.
Imi amintesc cand  am plecat (la putin timp dupa stabilirea in Sihastria) in asa-zisa pustie. Era o  iarna foarte grea si eram frate de manastire, recunoscut de cei din obstea  Sihastriei. In sfarsit am plecat intr-o forma foarte tainica, fata de ceilalti  parinti. O zapada mare de tot, a nins 13 zile neintrerupt zi si noapte. Si la  plecare Parintele Paisie mi-a dat 18 bucati de zahar.
Mai tarziu i-am  scris Parintelui Cleopa de acele 18 bucati de zahar. Si mi-am pus de atunci  problema mereu. De ce el mi-a dat zahar, cand Parintele Cleopa imi daduse o  traista de pesmeti, ca singura mea hrana? Si sigur m-am gandit ca te mai si  indulceste in amarul acesta al singuratatii, al pustiei - mai ales ca era si un  moment foarte greu, era o zapada foarte mare. Si i-am spus Parintelui Cleopa si  spun mereu, ca: aceste bucati de zahar nu s-au terminat nici acum!
Cand m-am dus la  Sihastria sa-l vizitez, cu putin timp inaintea mortii, era in pat. Am fost  anuntat ca vin si ca vreau sa-l vizitez. Statea intins in pat si am ingenuncheat  ca sa fim la acelasi nivel. Nimic nu s-a spus atunci, nici macar "blagosloviti"  unul altuia, ci mi-a zis: "Am pacatuit, sunt hot, sunt curvar, sunt mandru!" si  a inceput sa-mi spuna la pacate dintr-o data, iar eu asistand la marturisirea  acesta, am zis la randul meu: "Asa am facut si eu, asa am facut, asa am facut si  eu...!" Asta a fost ultima noastra intrevedere. Pe Parintele Paisie il pomenesc  cu multa placere. Nu a fost numai un simplu Parinte, ci a fost si un mare  traitor, dragii mei. Sa purtam grija pomenirii lui.
- Unde ati  primit tunderea in monahism?
Patriarhul era  plecat. Si atunci l-au contactat telefonic: "il calugarim pe fratele Anghel?".  "Calugariti-l imediat!". Si am spus: "Pe seama Manastirii Sihastria, nu pe a  Manastirii Antim!".
La slujba de  tundere in monahism Parintele Sofian a citit rugaciunile si Parintele Benedict  m-a tuns, iar nasul - Parintele Petroniu, pe care nu eu mi l-am ales, a tras la  sorti numele de Arsenie.
Am sculptat niste  cruci - mai facusem niste sculpturi - caci ma gandeam: "Sa-mi faca altul crucea  de calugarie?". Si atunci am facut o cruce de calugarie exact ca a mea si  Parintelui Petroniu. Eu, atunci, eram in serviciul Instiutului Biblic si ma  ocupam de sculptura, si de grafica.
Fiind in biserica,  in mantie, m-am dus la strana sa vad cand se sarbatoreste Sfantul Arsenie si  l-am gasit pe 8 mai, o data cu Sfantul Apostol Ioan Evanghelistul. Dar ziua in  care am fost calugarit era 26 septembrie: tot Sfantul Ioan Evanghelistul!
Diacon m-au  hirotonit, la Calamfidesti, langa Radauti, iar preot - la o manastire de maici  langa Botosani, la Gafton (pentru ca acolo era slujba arhiereasca). Hirotonia  intru preot am primit-o exact la un an dupa calugarie, 26 septembrie 1950, ziua  pomenirii Sfantului Ioan Evanghelistul, Apostolul iubirii. Lucrul acesta m-a  incurajat foarte mult si nu l-am considerat fara semnificatie in marea  raspundere preoteasca si calugareasca.
Un frate al meu  dupa trup, dupa ce am fost calugarit si a vazut aspectul ceremonial de acolo, a  venit la chilia mea si m-a intrebat asa:"Parinte, am voie sa mai vorbesc cu  Sfintia ta?"El era mai mic decat mine ca ani si nu era invatat, era un baiat  crestin, traitor. Si i-am raspuns: "Ai voie, dar sa tii cont ca eu nu prea am  voie!"
- Ce  amintiri v-au ramas de la "Rugul Aprins"?
Acolo,  la Antim,   se  discuta  foarte   mult despre rugaciunea   lui   Iisus.    Aveam   "Sbornicul"   adus    de   un ieromonah rus, Ioan  Kulaghin. Noi ii spuneam "Ioan cel strain". Eram foarte influentati de el, caci  era un mare traitor. Si mai era acolo un Parinte, Gheorghe Rosea, de asemenea  mare  traitor,  care,      cand  a  vazut crucea de calugarie  pe   care  o  sculptasem,    a spus ca imi  da  un "Sbornic", numai sa-i fac si lui o cruce.  I-am zis: "Nu iau nici un Sbornic, nu fac nici o cruce. Pentru ca nu   sunt de acord  cu   ce  se  discuta aici. 
Prea  multa   vorba  despre rugaciunea  inimii.    Rosteste-o tainic si taci!  Asta e tot. Pentru ce trebuie sa asteptati indicatii? N-ai simtit nici pana acum  ca tu esti omul lui Hristos?" Si a venit un tanar la mine,   a   batut  la  usa    la  chilia   mea   si  a  zis   smerit: "Saru mana, parinte! Vreau sa-mi dati si mie Sbornicul." Iar  cartea nu exista decat in doua-trei exemplare in tot Bucurestiul. A aparut acum,  dar atunci nu era de gasit. Iar eu ii zic: "Da, va dau cu placere!" Si am luat o  pereche de metanii si i-am dat-o. Ii zic: "Poftiti! Taci si zi! Aceasta este  Sbornicul!".Nu ignoram "Sbornicul", dar eram nitel pornit pentru a zice  rugaciunea, pentru a o trai cu orice chip. Acesta a fost punctul meu de vedere:  o tacere adanca inseamna o  rugaciune  adanca!"Taci si zi!" Nu te va mantui faptul ca tu ai fost intr-o imprejurare  induhovnicita cu exemple si cu citate extraordinare, nemaiintalnite, asa ca sa  satisfaca numai ratiunea ta. Nu te mantuiesti! Asta este una din marile greseli  care se face de catre lumea care si-a pus sincer problema: abandoneaza intr-o  oarecare masura si nu tintesc cu orice chip la idealul cel mai inalt, cucerirea  vesniciei in fiecare zi, in fiecare clipa daca se poate! Se multumesc cu  realizari foarte mici, care de fapt nu sunt realizari. Pentru ca, daca nu esti  stapan pe tine, n-ai o acoperire in ceea ce esti. Ca sa poti sa rezisti, trebuie  sa fii sincer pe o pozitie de smerenie cu orice chip. Numai atunci poti sa  lovesti cu orice chip pe draci si sa stai de vorba cu slabiciunile tale. Nu te  poti realiza imediat, dar sa fii mereu pe pozitia de a lupta impotriva  patimilor.
Si atunci am avut o  intalnire, adica m-am dus la Parintele Daniil (Sandu Tudor), cu o treaba in  chilia dansului. Statea in clopotnita. M-am dus acolo cu sfiala, ca il respectam  noi toti, acolo, dar eram liberi, stiti. Eram Fratele Anghel atunci. Si mi-a  spus asa: "Frate Anghele, plangi?"Zic:"E un lucru asa de mare ce ma  indreptateste sa intreb: "Sfintia voastra plangeti?", "Da!" raspunde el. Zic:  "Nu va suparati, sunteti mai putin ortodox!" Mi-am luat curajul sa vorbesc fata  de un parinte care era o mare valoare. "Pentru ca nu stiti sa taceti, sa  pastrati valoare Vesnica plansului dumneavoastra!". A tacut si mi-a facut o  reclama ... pe-acolo, prin manastirea Antim si de-atunci ma numeau "Arsenie,  omul lui Dumnezeu". Acum nu va mai spun ca toti oamenii aceia care erau divini,  ce sa va mai spun, luati asa pe rand toti, ca erau destui: Parintele Benedict Ghius, Parintele Sofian, Petroniu,  Parintele Agaton (Sandu Tudor) erau oameni de care te foloseai numai daca le  vedeai miscarile, chiar daca nu asteptai nici un raspuns. Nu erau multumiti cu  ce spun, se cunostea ca doreau sa spuna intr-un cuvant tot ce exista, tot ce se  poate spune. Daca erai receptiv la astfel de patrundere a sufletului celui din  fata ta, insemna ca Dumnezeu are pretentii de la tine, ca deja ai o mare  raspundere. Punctul meu de vedere pe care l-am exprimat la Antim nu era de a  teoretiza, ci era de a trai. Si am ramas cu el. Si astazi imi spun mie si altora  tot asa.
Incă un duhovnic a trecut la Domnul. Părintele arhimandrit Arsenie Papacioc a murit marţi la Techirghiol, la Mănăstirea Sfânta Maria.

Incă un duhovnic a trecut la Domnul. Părintele arhimandrit Arsenie Papacioc a murit marţi la Techirghiol, la Mănăstirea Sfânta Maria.

În luna aprilie, Părintele Arsenie Papacioc  a fost supus unei intervenţii chirurgicale la nivelul vezicii urinare,  la spitalul Judeţean din Constanţa. El a fost externat înainte de Paşti.
Nu sunt pentru nevoinţă, ca duhovnic.  Sunt de 95 de ani. Sunt pentru o stare de prezenţă continuă a lui  Dumnezeu. Exist! Şi ne punem întrebarea: De ce? Ce e cu mine? Ce e cu  moartea? Ce-s aceste elemente, care sunt valabile? Moartea nu vine să îi  faci o cafea. E fără cruţare! Te ia aşa cum eşti! Nu o putem amâna  nicio fărâmiţă de secundă când va veni. Judecata de Apoi nu trebuie  văzută cu Dumnezeu stând pe un tron de judecată. Te judeci singur,  repede. Suntem o fiinţă valoroasă mai mult decât oricare altă fiinţă. – spunea părintele Papacioc. (Fragment din cartea “Mărturisitorii” apărută la Editura Lucman, despre Sfinţii Închisorilor)
Potrivit Radio TRINITAS,  duhovnicul a trecut la Domnul în sânul obştii monahale căreia i-a fost îndrumător timp de 35 de ani.
Născut în anul 1914, arhimandritul Arsenie Papacioc, remarcabil duhovnic al Ortodoxiei, s-a călugărit în tinereţe, la Mănăstirea Sihăstria.
Parintele a fost arestat la  Mănăstirea Slatina, unde era egumen, şi dus la Suceava.
La Mănăstirea Sfânta Maria, din  Techirghiol, a ajuns după anii de detenţie, în 1976.
 


 
  
Parintele daruit noua ca sa cucerim Imparatia Domnului,Vesnicia si nu ceva mai marunt.
RăspundețiȘtergereTreaz si cand s-a confruntat cu moartea cea iute,ce nu vine sa intarzie la cafele,asa cum ne avertiza.Obisnuit cu a suferi pentru Iubire, dar vesel ,daruind liniste si noua din alegerea lui,credinta dreapta.
Vesnica sa-i fie pomenirea,Doamne,robului Tau!